Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii, w zależności od tego, dokąd się przeprowadzasz, czyli zmienić meldunek w Holandii.
Zmiana miejsca zamieszkania w obrębie tej samej gminy
Zgłoś nowy adres w swoim urzędzie gminy.
Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.
Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
w przypadku braku umowy najmu, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.
Po zgłoszeniu zmiany zostaniesz automatycznie wyrejestrowany ze starego adresu.
Przeprowadzasz się do innej gminy
Zgłoś nowy adres w urzędzie gminy, na której terenie będziesz mieszkać.
Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.
Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
w przypadku braku umowy, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.
Po zgłoszeniu zmiany gmina automatycznie wyrejestruje cię ze starego adresu.
Wyprowadzasz się z Holandii do Polski
Jeśli jesteś rezydentem zameldowanym w Holandii:
Zamierzasz mieszkać poza Holandią dłużej niż 8 miesięcy w ciągu roku lub wyprowadzasz się na stałe z Holandii? W takim przypadku należy wymeldować się z gminy w Holandii, w której mieszkasz. Te 8 miesięcy nie musi następować po sobie. Dotyczy to również np. sytuacji, gdy dwa razy w roku zamierzasz mieszkać poza granicami Holandii na okres pięciu miesięcy. Nie ma znaczenia, czy posiadasz swój dom w Holandii.
Zgłoś to w urzędzie gminy, w której mieszkasz.
Zrób to nie wcześniej niż 5 dni przed datą wyjazdu za granicę.
W trakcie zgłoszenia musisz podać swój nowy adres za granicą. Jeśli nie masz jeszcze stałego adresu za granicą, musisz podać swoje pierwsze miejsce zamieszkania za granicą (na przykład adres hotelu, rodziny lub znajomego).
Zostaniesz wpisany do rejestru nierezydentów.
Zachowujesz swój numer BSN. W razie ponownego przyjazdu do Holandii nie będziesz musiał występować o nowy numer BSN.
Jeśli jesteś tutaj tymczasowo i nie jesteś zameldowany w urzędzie gminy: nie musisz nic robić.
Chcesz ponownie zamieszkać w Holandii
Zamelduj się w gminie, w której mieszkasz w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii.
Warto wiedzieć:
To jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii zależy od danej gminy. Możesz to zrobić:
przez stronę internetową urzędu gminy za pomocą DigiD,
pisemnie lub
osobiście.
Po zgłoszeniu zmiany miejsca zamieszkania gmina automatycznie przekaże twoje dane do odpowiednich instancji, takich jak urząd skarbowy, fundusze emerytalne, bank ubezpieczeń społecznych (SVB) czy ubezpieczyciele zdrowotni.
Zawierając umowę o pracę w Holandii możesz uzgodnić ze swoim pracodawcą okres próbny. Jest to swego rodzaju okres wprowadzający. W tym czasie Ty i Twój pracodawca możecie ze skutkiem natychmiastowym rozwiązać umowę o pracę. W zależności od umowy o pracę okres próbny w Holandii może trwać maksymalnie 1 miesiąc lub 2 miesiące.
Okres próbny może trwać maksymalnie 1 miesiąc w przypadku:
- umowy na czas określony trwającej dłużej niż 6 miesięcy, ale krócej niż 2 lata;
- umowy na czas określony bez terminu zakończenia.
W przypadku umów na czas określony mogą obowiązywać inne zasady dotyczące okresu próbnego. Jest to możliwe na przykład wtedy, gdy jest to określone w układzie zbiorowym pracy (CAO).
Okres próbny może trwać maksymalnie 2 miesiące w przypadku:
- umowy na czas nieokreślony;
- umowy na czas określony na okres 2 lat lub dłużej.
W przypadku umowy na czas określony na okres 6 miesięcy lub krótszy pracodawca nie może żądać okresu próbnego.
Poniżej znajdziesz informacje na temat: jak wygląda służba zdrowia w Holandii. Dowiesz się jaki system opieki zdrowotnej w Holandii obowiązuje i jak możesz z niej skorzystać. Pamiętaj, że aby bezpłatnie skorzystać z usług służby zdrowia, musisz posiadać polisę na ubezpieczenie zdrowotne.
Lekarz rodzinny – huisarts
Kluczową funkcję pełni tutaj lekarz rodzinny (pierwszego kontaktu). To on jest pierwszą osobą, do której możesz udać się z wszelkimi dolegliwościami zdrowotnymi. Lekarz rodzinny kieruję cię na potrzebne badania czy dodatkową wizytę u specjalisty w szpitalu. Dodatkowo przeprowadza małe chirurgiczne zabiegi, takie jak: usuwanie pieprzyków, brodawek, torbieli gruczołów łojowych czy wrastających paznokci, jak również szycie ran czy zakładanie spiralek antykoncepcyjnych.
Na wizytę u lekarza rodzinnego nie czeka się długo. W zależności od tego, czy jest to pilna sprawa, powinieneś byś przyjęty już tego samego dnia lub w dniu następnym. Większość przychodni posiada również strony internetowe, na których możesz umówić się na wizytę online przez internet.
Aby moc skorzystać z usług lekarza rodzinnego po raz pierwszy, lepiej najpierw się do niego zapisać. Nie jest to obowiązkowe, lecz w razie nagłej sytuacji będziesz mieć pewność, że zostaniesz przyjęty. Możesz zadzwonić lub umówić się na spotkanie w celu rejestracji u danego lekarza rodzinnego. Na miejscu dostaniesz formularz do wypełnienia i zostaniesz poproszony o kartę ubezpieczenia zdrowotnego oraz dokument tożsamości. Niektóre przychodnie dają możliwość rejestracji online.
Niestety lekarz rodziny może odmówić zapisania ciebie do niego, jeśli nie ma już wolnych miejsc, mieszkasz za daleko lub nie może udzielić ci żądanych przez ciebie usług (np. eutanazja).
Asystent(ka) lekarza – doktersassistent(e)
Gdy wybierasz się do lekarza rodzinnego lub dzwonisz do przychodni w celu umówienia wizyty, pierwszą osobą, która przeprowadzi z tobą rozmowę będzie asystent(ka) lekarza. Zapyta co ci dolega, określi czy potrzebujesz pilnej wizyty i cię na nią umówi lub doradzi w niektórych sprawach. Asystenci lekarza mogą również wykonać badanie moczu, dać zastrzyk, przepłukać uszy, usunąć szwy, a nawet wykonać cytologię.
Apteka
W Holandii trzeba zapisać się do wybranej apteki. W odróżnieniu od Polski przepisane lekarstwa przez lekarza możesz odebrać tylko w aptece, w której jesteś zapisany lub ściśle wskazanej przez tego lekarza. Zazwyczaj przychodnia, w której przyjmuje twój lekarz posiada również własną aptekę. Gdy lekarz wystawi receptę, zostanie ona automatycznie przesłana do danej apteki i tam musisz odebrać swoje lekarstwa.
Do apteki w Holandii możesz zazwyczaj zapisać się osobiście, przez telefon lub e-mail. Na pierwszą wizytę w aptece zabierz ze sobą kartę ubezpieczenia zdrowotnego i dowód tożsamości.
Lekarze specjaliści
Aby umówić się na wizytę do większości specjalistów, potrzebujesz skierowanie od lekarza rodzinnego. Lekarze specjaliści, tacy jak kardiolog, ginekolog czy endokrynolog przyjmują zazwyczaj w szpitalach (ziekenhuizen), centrach medycznych lub klinikach. Większość szpitali i centrum medycznych w Holandii jest prywatna. Abyś mógł skorzystać z ich usług bezpłatnie, twój ubezpieczyciel musi posiadać kontrakt z danym szpitalem lub centrum medycznym. Twój lekarz rodzinny lub ubezpieczyciel mogą ci pomóc w znalezieniu odpowiedniego specjalisty, jak również sprawdzić jak długo będziesz czekać na wizytę. Na Zorgkaartnederland.nl znajdziesz miejsca, w których przyjmuje interesujący cię specjalista.
Nie do każdego lekarza specjalisty potrzebujesz skierowanie od lekarza rodzinnego. Są to między innymi dentysta, fizjoterapeuta, położna czy dietetyk. Koszty wizyty zależne są od twojego pakietu ubezpieczenia zdrowotnego.
Nagłe przypadki niezagrażające życiu lub zdrowiu
Jeśli potrzebujesz szybkiej pomocy w przypadku niezagrażającym zdrowiu, możesz zadzwonić do swojej przychodni. W trakcie rozmowy wybierz opcję „spoedgeval„. Lekarz rodzinny udziela szybkiej pomocy w godzinach przyjęć przychodni.
Poza godzinami przyjęć lekarza rodzinnego dyżuruje tzw. huisartsenpost. Możesz się z nimi skontaktować w celu otrzymania szybkiej pomocy przez telefon lub na miejscu. Najbliższe huisartsenpost znajdziesz wpisując w google „huisartsenpost”. Pomoc przez huisartsenpost jest w pełni refundowana. Nie musisz płacić też eigen risico.
Możesz również udać się na izbę przyjęć (spoedeisende hulp) w szpitalu. Niestety tutaj za pomoc zapłacisz eigen risico.
Numer alarmowy 112 – nagłe przypadki zagrażające życiu i zdrowiu
W razie sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu, takich jak przestępstwo, wypadek, pożar czy zawał serca, zadzwoń na numer alarmowy 112.
Powyższe informacje o tym, jak wygląda służba zdrowia znajdziesz również w następującej infografice. Wiedza o tym, jak wygląda służba zdrowia w Holandii uchroni cię od niespodziewanych kosztów pomocy medycznej. Przed wizytą u lekarza, w szpitalu czy w aptece, upewnij się, czy dana usługa jest refundowana przez twoje ubezpieczenie zdrowotne. W razie jakichkolwiek pytań lub potrzebie pomocy w znalezieniu specjalisty skontaktuj się z twoim ubezpieczycielem.
W Holandii istnieją 3 sposoby na to, jak zdobyć obywatelstwo holenderskie:
- Automatycznie – obywatelstwo holenderskie może uzyskać dziecko, którego jedno z rodziców jest Holendrem w chwili urodzenia. Dziecko również uzyska obywatelstwo holenderskie poprzez jego uznanie przez obywatela Holandii, jak i adopcję.
- Procedura opcjonalna (optieprocedure) – jeśli należysz do specjalnej grupy określonej w prawie, możesz starać się o holenderskie obywatelstwo poprzez procedurę opcjonalną (opcję) – optieprocedure.
- Naturalizacja (naturalisatie) – jeśli nie kwalifikujesz się do procedury opcji, możesz zostać obywatelem holenderskim poprzez naturalizację. Procedura ta trwa zwykle krócej niż 1 rok, a maksymalnie 2 lata.
Wszelkie informacje na temat tego, jak zdobyć obywatelstwo holenderskie znajdziesz na stronie ind.nl. Warunki, jak również cały proces procedury opcji i naturalizacji oraz spis wymaganych dokumentów znajdziesz w broszurze przygotowanej przez ind.nl.
Eigen risico w Holandii jest to kwota, jaką musisz sam najpierw zapłacić za usługi medyczne w danym roku, zanim twój ubezpieczyciel zacznie za nie płacić.
Eigen risico dotyczy usług medycznych z podstawowego ubezpieczenia zdrowotnego (Basisverzekering). Czyli nie obowiązuje w przypadku ubezpieczenia dodatkowego.
Eigen risico nie obowiązuje dzieci poniżej 18 roku życia.
Przykładami usług medycznych z eigen risico są m.in.:
- wykonanie zdjęcia rentgenowskiego
- wizyta w szpitalu u specjalisty
- przejazd karetką pogotowia
- badanie krwi
- opieka psychiatryczna
Eigen risico nie zapłacisz m.in. w przypadku:
- wizyty u lekarza pierwszego kontaktu
- opieki położnej
- wizyta u dentysty dzieci poniżej 18 roku życia
Wysokość eigen risico ustalana jest rocznie przez rząd holenderski i w 2023 roku wynosi 385 €. To oznacza, że zapłacisz pierwsze 385 € kosztów opieki zdrowotnej objętych tym wkładem własnym.
Jeśli nie spodziewasz się dużych kosztów związanych z opieką zdrowotną w danym roku, możesz dobrowolnie zdecydować się na wyższy wkład własny do kwoty 885 €. Przy zawieraniu polisy ubezpieczeniowej możesz dobrowolnie podwyższyć eigen risico o 100, 200, 300, 400 lub 500 € do maksymalnie 885 €. Wówczas otrzymasz zniżkę od ubezpieczyciela na składkę miesięczną za ubezpieczenie podstawowe.
Abyś mógł opłacić eigen risico, otrzymasz fakturę od ubezpieczyciela. Jeśli nie możesz zapłacić za eigen risico jednorazowo, zapytaj ubezpieczyciela o możliwość zapłaty należności na raty