Strona główna2024-02-06T08:30:03+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku
  • Załatwianie spraw przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami
  • Spis Firm w Holandii

NOWOŚĆ

Spis Firm w Holandii

Potrzebujesz pomocy w Holandii? Szukasz firmy, której pracownicy mówią w języku polskim?

Sprawdź nasz spis firm w Holandii.

Sklepy

Mechanik

Remonty

Tłumacz

Księgowość

< luty 2024 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Zuid
11Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Zuid Carnaval cały dzień
Karnawał
12Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Zuid Carnaval cały dzień
Karnawał
13Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Zuid Carnaval cały dzień
Karnawał
14Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Zuid Valentijn cały dzień
Walentynki
15Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Zuid
16Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Zuid
17Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Zuid
18Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Zuid
19Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
20Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
21Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
22Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
Termin wypłat cały dzień
Emerytura AOW
Renta rodzinna Anw
23Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
24Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
25Voorjaarsvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
26 27 28 29      

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii?2023-09-20T16:44:27+01:00

Poniżej znajdziesz informacje na temat jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii. Sposób zgłoszenia zależy od tego, gdzie dziecko się urodziło: w Holandii czy w Polsce.

Dziecko urodzone w Holandii

Urodzenie dziecka należy zgłosić w urzędzie gminy, w której się ono urodziło w terminie 3 dni od dnia narodzin. Jeśli Twoje dziecko urodziło się w szpitalu, musisz zarejestrować poród w gminie, w której znajduje się szpital. W przypadku, gdy matka dziecka jest zameldowana w tej gminie, dziecko otrzyma automatycznie burgerservicenummer (BSN). Jeśli nie, BSN zostanie nadane przez gminę, w której matka dziecka jest zameldowana. Na podstawie zgłoszonych danych zostanie sporządzony akt urodzenia dziecka.

Zgłoszenie urodzenia dziecka w gminie w Holandii jest bezpłatne. Jeśli jednak chcesz otrzymać oficjalny odpis aktu urodzenia, musisz uiścić dodatkową opłatę. Jeśli chcesz wyrobić polski paszport i numer PESEL dla swojego dziecka, najlepiej odrazu poprosić o wielojęzyczny międzynarodowy odpis aktu urodzenia (Meertalig internationaal uittreksel van de geboorteakte). Taki odpis jest uznawany przez polskie urzędy i nie wymaga tłumaczenia na język polski.

Poniższy harmonogram przedstawia dni, w których zgodnie z prawem można zarejestrować urodzenie dziecka. Możesz również zgłosić poród w samym dniu urodzenia (jeśli gmina jest w ten dzień otwarta).

Dzień, w którym dziecko się urodziło Dzień, w którym musisz zgłosić urodzenie dziecka
niedziela poniedziałek, wtorek lub środa
poniedziałek wtorek, środa lub czwartek
wtorek środa, czwartek lub piątek
środa czwartek, piątek lub poniedziałek
czwartek piątek lub poniedziałek
piątek poniedziałek lub wtorek
sobota poniedziałek lub wtorek

 

Jeśli w okresie, w którym musisz zarejestrować poród, przypada święto państwowe, okres ten zostanie przedłużony o 1 dzień. Święta państwowe to: Wielki Piątek, Wielkanoc, Wniebowstąpienie Pańskie, Pięćdziesiątnica, Dzień Króla, Dzień Wyzwolenia i Boże Narodzenie.

W niektórych gminach w Holandii możesz również zarejestrować narodziny swojego dziecka przez internet. Jednak tylko ojciec lub matka dziecka może dokonać zgłoszenia online. Sprawdź na stronie internetowej swojej gminy, czy jest to możliwe.

Jeśli spóźnisz się z rejestracją urodzin dziecka, urzędnik zgłasza to do Prokuratury (Openbaar Ministerie – OM). Możesz zostać ukarany grzywną. Wysokość kary ustala prokuratura.

 

Dziecko urodzone w Polsce

Gdy Twoje dziecko urodziło się w Polsce, należy najpierw zgłosić jego urodzenie w Polsce, we właściwym urzędzie stanu cywilnego (USC) w gminie, w której się urodziło. Możesz to zrobić osobiście w urzędzie lub przez internet. Więcej informacji na temat tego, jak zgłosić urodzenie dziecka w Polsce znajdziesz na oficjalnej stronie urzędowej.

Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL oraz wystawi akt urodzenia dziecka. Pamiętaj, aby przy tym poprosić o międzynarodowy odpis aktu urodzenia w językach obcych, który będzie potrzebny do zgłoszenia narodzin dziecka w Holandii. Następnie musisz jak najszybciej zarejestrować urodziny dziecka w Holandii, w gminie, w której mieszkasz. Twoja gmina przetworzy dane osobowe twoje i twojego dziecka w Bazie Danych Osobowych (BRP).

Jeśli posiadasz niderlandzkie obywatelstwo, możesz również zlecić zamianę zagranicznego aktu urodzenia na holenderski w wydziale Landelijke Taken w gminie Haga. Wyrobienie holenderskiego aktu urodzenia nie jest obowiązkowe. Będzie jednak przydatne, gdy ty lub twoje dziecko będziecie potrzebować kopii w przyszłości. Wtedy nie musisz prosić o kopię w Polsce. Możesz o odpis poprosić online w gminie Haga. Jest to kopia polskiego aktu urodzenia opatrzona pieczęcią i podpisem urzędnika stanu cywilnego.

Przed wizytą w danej gminie odwiedź jej stronę internetową lub zadzwoń i dowiedz się, jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii w twojej gminie.

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii?2022-05-12T13:48:43+01:00

Chcesz wiedzieć jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii? Aby móc zawrzeć polisę na ubezpieczenie zdrowotne, musisz posiadać numer BSN (Burgerservicenummer). W Niderlandach ubezpieczenie wykupuje się u prywatnych ubezpieczycieli zdrowotnych. Jest ich około 40.

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii samodzielnie?

U większości ubezpieczycieli możesz zawrzeć polisę szybko i wygodnie online przez internet. Wystarczy, że wyszukasz słowo “zorgverzekering” w wyszukiwarce internetowej. W wynikach wyszukiwania wyświetlą ci się strony internetowej ubezpieczycieli. Przejrzyj oferty i wybierz najbardziej odpowiednie ubezpieczenie dla siebie i twojej rodziny. Możesz też skorzystać z bardzo popularnych porównywarek ubezpieczeń zdrowotnych (zorverzekering vergelijken). Aby wykupić ubezpieczenie zdrowotne przez internet, u większości ubezpieczycieli potrzebujesz DigiD. Jeśli nie posiadasz DigiD, skontaktuj się z ubezpieczycielem telefonicznie lub przez email i zapytaj jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez DigiD.

Ubezpieczyciel jest prawnie zobowiązany do przyjęcia cię do ubezpieczenia podstawowego, niezależnie od twojego wieku oraz stanu zdrowia. Ubezpieczyciel ma jednak prawo odmówić ci zawarcia dodatkowego ubezpieczenia.

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii przez internet krok po kroku

Proces zwarcia ubezpieczenie zdrowotnego na różnych stronach internetowych ubezpieczycieli jest podobny. Zazwyczaj musisz wykonać następujące kroki:

  1. Wpisz swoje dane, takie jak płeć, datę urodzenia czy kod pocztowy.
  2. Wybierz rodzaj podstawowego ubezpieczenia zdrowotnego (Basisverzekering).
  3. Wybierz kwotę eigen risico.
  4. Jeśli chcesz, możesz wybrać dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne (Anvullende Verzekering) – jest to opcja nieobowiązkowa.
  5. Możesz też dołączyć do ubezpieczenia grupowego (Collectieve Verzekering) swojego pracodawcy czy wybranej organizacji lub związku, do których należysz.
  6. Jeśli posiadasz partnera lub dzieci możesz dodać te osoby do swojego ubezpieczenia przez “iemand toevoegen”. Te osoby będą posiadały ten sam pakiet ubezpieczenia podstawowego co ty. Tutaj możesz ewentualnie wybrać wysokość eigen risico dla partnera i dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne.
  7. Uzupełnij dane osobowe wszystkich ubezpieczonych osób.
  8. Uzupełnij dane do kontaktu, sposób zapłaty za ubezpieczenie, numer rachunku bankowego.
  9. Wyślij

Po pozytywnym rozpatrzeniu twojego wniosku o zawarcie ubezpieczenia zdrowotnego na adres email lub pocztą otrzymasz polisę ubezpieczeniową z warunkami ubezpieczenia zdrowotnego.

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii grupowo?

Grupowe ubezpieczenie zdrowotne możesz wykupić przez internet dołączając do wybranej grupy zawierając polisę online. Poza tym ubezpieczenie grupowe możesz zawrzeć za pośrednictwem:

  • pracodawcy,
  • związku lub stowarzyszenia, do którego należysz,
  • gminy, jeśli posiadasz niskie dochody.

Jeśli przyjeżdżasz do Holandii do pracy za pośrednictwem biura pośrednictwa pracy, biuro to wykupuje zazwyczaj dla ciebie grupowe ubezpieczenie zdrowotne. Nie zawsze jednak tak jest. Zapytaj się więc w swoim biurze o ubezpieczenie zdrowotne. Jeśli biuro zawarło za ciebie takie ubezpieczenia, poproś o polisę ubezpieczeniową i kartę ubezpieczenia zdrowotnego.

Jakie dane są przechowywane w BRP oraz jak i kiedy mogę zarejestrować się w BRP?2023-03-27T15:32:25+01:00

To, jakie dane przechowywane są w BRP, zależy od tego, czy jesteś rezydentem czy nierezydentem Niderlandów.

Jeśli będziesz mieszkać w Holandii dłużej niż 4 miesiące, musisz zarejestrować się jako rezydent w BRP. Możesz to zrobić poprzez zameldowanie się w gminie, w której mieszkasz. W BRP przechowywane są następujące dane rezydentów:

  • imię i nazwisko
  • data urodzenia
  • płeć
  • miejsce i kraj urodzenia
  • numer BSN
  • dane o rodzicach
  • narodowość
  • dane małżonka lub zarejestrowanego partnera
  • dane o śmierci
  • miejsce zamieszkania
  • dzieci
  • rodzaj zezwolenia na pobyt
  • opieka i kuratela
  • dokumenty podróży (paszport lub dowód osobisty)
  • prawo wyborcze

Jeśli nie jest zameldowany w gminie i mieszkach w Holandii krócej niż 4 miesiące, możesz zarejestrować się jako niet-ingezetenen (nierezydent) w bazie BRP dla nierezydentów zwaną RNI (de registratie van niet-ingezetenen). Następujące dane wtedy zostaną zapisane w bazie:

  • imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, płeć
  • obywatelstwo
  • miejsce zamieszkania poza granicą Niderlandów
  • tytuł pobytu
  • burgerservicenummer (BSN)
  • numer administracyjny
Czy otrzymam fakturę za wykupione ogłoszenie?2022-07-07T11:15:15+01:00

Tak. Wszyscy użytkownicy wykupujący pakiety płatne otrzymują fakturę. Jeśli chcesz, aby faktura była wystawiona na dane Twojej firmy, wpisz je wraz z numer EU VAT lub NIP w odpowiednich polach formularza zamówienia. Fakturę otrzymasz w ciągu 14 dni od zatwierdzenie twojego ogłoszenia.

Co daje obywatelstwo holenderskie?2022-06-02T18:09:03+01:00

Oto, co daje obywatelstwo holenderskie:

  • Nie jesteś już „tylko” obcokrajowcem. Zostaniesz wpisany jako obywatel holenderski do podstawowego rejestru osób w Holandii (BRP);
  • Możesz złożyć wniosek o paszport holenderski;
  • Otrzymasz prawo do głosownia we wszystkich wyborach w Holandii;
  • Możesz pracować w dowolnym urzędzie publicznym. Na przykład jako burmistrz, policjant, żołnierz lub sędzia.
Przejdź do góry