Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< styczeń 2026 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Gdzie mogę zalogować się przez DigiD?2023-03-28T16:23:01+01:00

Poniżej sprawdzisz, gdzie możesz zalogować się przy użyciu DigiD. Za jego pośrednictwem różne organizacje sprawdzają kim jesteś. Jeśli chcesz przeglądać, zmienić swoje dane lub załatwić sprawę przez internet, musisz zalogować się przy pomocy DigiD. Używają go urzędy, jak również organizacje wykonujące zadania urzędowe. Są to między innymi:

  • Organizacje rządowe, takie jak UWV, SVB czy Urząd Skarbowy,
  • Gminy i Prowincje,
  • Szpitale, kliniki, apteki, a także ubezpieczyciele zdrowotni.
Jakie są konsekwencje braku ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii?2023-04-11T08:03:29+01:00

Konsekwencje braku ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii mogą być bardzo kosztowne.

1. Jeśli się nie ubezpieczysz, CAK zarejestruje cię jako osoba nieubezpieczona. Otrzymasz list od CAK z wiadomością o obowiązku zawarcia ubezpieczenia. Od tego momentu masz 3 miesiące, aby wykupić ubezpieczenie zdrowotne lub podać przyczynę braku obowiązku ubezpieczenia od kosztów leczenia.

2. Gdy tego nie zrobisz, otrzymasz karę grzywny w kwocie 472,25€ (2023 r.).

3. Jeśli w ciągu 3 miesięcy od pierwszej kary w dalszym ciągu się nie ubezpieczysz, otrzymasz ponownie karę grzywny w kwocie 472,25€.

4. Karę należy zapłacić w ciągu 6 tygodni od jej otrzymania. Jeśli nie jesteś w stanie jej zapłacić, masz możliwości rozłożenia należności na 3 miesięczne raty.

5. Po dwóch karach pieniężnych CAK sam zgłosi cię do ubezpieczyciela zdrowotnego, u którego cię ubezpieczy na następne 12 miesięcy. Po zawarciu ubezpieczenia przez CAK otrzymasz polisę jak również jej warunki od wybranego ubezpieczyciela. Nie musisz opłacać składki za ubezpieczenie zdrowotne z mocą wsteczną. W okresie, w którym się nie ubezpieczyłeś, sam opłacasz koszty opieki medycznej.

6. CAK będzie przez 12 miesięcy potrącał składkę za ubezpieczenie z twoich dochodów lub zasiłku. Jeśli nie posiadasz stałych dochodów, otrzymasz przelew (acceptgiro) z kwotą do zapłaty od Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

7. Składka jest ustalana rocznie i w roku 2023 wynosi 157,42€ miesięcznie.

8. Przez 12 miesięcy będziesz ubezpieczony u ubezpieczyciela zdrowotnego, u którego zostałeś zarejestrowany. Po tych 12 miesiącach nie możesz od razu wykupić ubezpieczenia zdrowotnego u innego ubezpieczyciela. Jest to możliwe dopiero od 1 stycznia następnego roku. Pierwsze 12 miesięcy składkę płacisz dla CAK, a po tym czasie na konto ubezpieczyciela.

Więcej informacji znajdziesz na oficjalnej stronie internetowej CAK.

Konsekwencje braku ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii mogą mieć postać opłaty za koszty wykorzystanej opieki zdrowotnej, jak również grzywny.

Jaki jest dopuszczalny poziom alkoholu dla kierowców w Holandii?2023-09-22T15:13:23+01:00

Poniżej dowiesz się jaki jest dopuszczalny poziom alkoholu we krwi dla doświadczonych i początkujących kierowców w Holandii. Znajdziesz również informacje o tym, jak wygląda kontrola zawartości alkoholu w trakcie zatrzymania przez policję.

Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi dla kierowców

Jeśli jesteś doświadczonym kierowcą, nie możesz prowadzić pojazdu, mając we krwi więcej niż 0,5 promila alkoholu. Doświadczonym kierowcą w Holandii jesteś, jeśli posiadasz prawo jazdy dłużej niż 5 lat.

Jeśli posiadasz prawo jazdy krócej niż 5 lat, według holenderskiego prawa jesteś początkującym kierowcą.
W takim przypadku obowiązują bardziej rygorystyczne zasady, co oznacza, że nie wolno Ci prowadzić pojazdu, jeśli we krwi masz więcej niż 0,2 promila alkoholu.

Powyższy dopuszczalny poziom alkoholu w Holandii dotyczy kierujących pojazdami mechanicznymi, takimi jak samochody, skutery czy łodzie, jak również osób jeżdżących na rowerach.

Sprawdzanie spożycie alkoholu

W Holandii regularnie sprawdza się poziom alkoholu w ruchu drogowym. Policja przeprowadza test po zatrzymaniu lub po wypadku. Każdy zatrzymany w związku z badaniem na zawartość alkoholu ma obowiązek współpracować z Policją. Test oddechowy pokazuje, czy wypiłeś więcej niż dozwolony limit alkoholu.

Najpierw na ulicy przeprowadza się badanie alkomatem. Jeśli urządzenie wskazuje, że w grę wchodzi alkohol, przeprowadza się test ponownie po odczekaniu dwudziestu minut. Urządzenie dokładnie rejestruje zawartość alkoholu wyrażoną w µg/l.

Gdy wynik testu na obecność alkoholu w organizmie będzie pozytywny, czyli zostanie przekroczony dopuszczalny poziom alkoholu, możesz zostać zabrany przez policję na komisariat w celu zbadania stanu trzeźwości z krwi. Na komisariacie policja za pomocą specjalnego sprzętu mierzy dokładnie, ile alkoholu wypiłeś.

Jeśli wykażesz, że ze względów medycznych nie możesz wykonać testu z wydychanego powietrza, policja przeprowadzi badanie krwi. Lekarz zleci badanie krwi tak szybko, jak to możliwe. Również  jeśli analiza oddechu nie powiodła się, wykonuje się badanie krwi. Na takie badanie krwi należy wyrazić zgodę. Jednak jeśli odmówisz takiego badania, prokurator może w dalszym ciągu zobowiązać Cię do współpracy przy jego wykonaniu.

Gdy po kontroli masz zastrzeżenia co do wyniku dopuszczalnego poziomu alkoholu we krwi, możesz odwołać się od decyzji w Holandii. Jak to zrobić, znajdziesz w języku polskim na stronie goverment.nl.

Odmawianie współpracy przy analizie oddechu jest przestępstwem drogowym. Chyba, że ​​istnieją względy medyczne uniemożliwiające współpracę. Za odmowę grożą wysokie kary. W tej sytuacji policja ma również prawo do natychmiastowego zabrania prawa jazdy.

Jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii?2023-11-14T15:26:07+01:00

Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii, w zależności od tego, dokąd się przeprowadzasz, czyli zmienić meldunek w Holandii.

Zmiana miejsca zamieszkania w obrębie tej samej gminy

Zgłoś nowy adres w swoim urzędzie gminy.

Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.

Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,

w przypadku braku umowy najmu, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.

Po zgłoszeniu zmiany zostaniesz automatycznie wyrejestrowany ze starego adresu.

 

Przeprowadzasz się do innej gminy

Zgłoś nowy adres w urzędzie gminy, na której terenie będziesz mieszkać.

Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.

Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,

w przypadku braku umowy, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.

Po zgłoszeniu zmiany gmina automatycznie wyrejestruje cię ze starego adresu.

 

Wyprowadzasz się z Holandii do Polski

Jeśli jesteś rezydentem zameldowanym w Holandii:

Zamierzasz mieszkać poza Holandią dłużej niż 8 miesięcy w ciągu roku lub wyprowadzasz się na stałe z Holandii? W takim przypadku należy wymeldować się z gminy w Holandii, w której mieszkasz. Te 8 miesięcy nie musi następować po sobie. Dotyczy to również np. sytuacji, gdy dwa razy w roku zamierzasz mieszkać poza granicami Holandii na okres pięciu miesięcy. Nie ma znaczenia, czy posiadasz swój dom w Holandii.

Zgłoś to w urzędzie gminy, w której mieszkasz.

Zrób to nie wcześniej niż 5 dni przed datą wyjazdu za granicę.

W trakcie zgłoszenia musisz podać swój nowy adres za granicą. Jeśli nie masz jeszcze stałego adresu za granicą, musisz podać swoje pierwsze miejsce zamieszkania za granicą (na przykład adres hotelu, rodziny lub znajomego).

Zostaniesz wpisany do rejestru nierezydentów.

Zachowujesz swój numer BSN. W razie ponownego przyjazdu do Holandii nie będziesz musiał występować o nowy numer BSN.

 

Jeśli jesteś tutaj tymczasowo i nie jesteś zameldowany w urzędzie gminy: nie musisz nic robić.

 

Chcesz ponownie zamieszkać w Holandii

Zamelduj się w gminie, w której mieszkasz w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii.

Warto wiedzieć:

To jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii zależy od danej gminy. Możesz to zrobić:

przez stronę internetową urzędu gminy za pomocą DigiD,

pisemnie lub

osobiście.

Po zgłoszeniu zmiany miejsca zamieszkania gmina automatycznie przekaże twoje dane do odpowiednich instancji, takich jak urząd skarbowy, fundusze emerytalne, bank ubezpieczeń społecznych (SVB) czy ubezpieczyciele zdrowotni.

Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia urodzenia dziecka?2023-09-20T16:34:34+01:00

Poniżej dowiesz się jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia urodzenia dziecka w gminie w Holandii.

Jeśli dziecko urodziło się w Holandii, potrzebujesz następujące dokumenty:

ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;

ważny dowód tożsamości matki;

imię, nazwisko, datę i godzinę urodzenia dziecka. W tym celu możesz przynieść powiadomienie o urodzeniu ze szpitala lub od położnej (na którym jest również imię i nazwisko matki). Posiadanie powiadomienia o urodzeniu nie jest obowiązkowe, możesz również podać te informacje samodzielnie;

jeżeli dziecko zostało już uznane przed urodzeniem: kopię świadectwa uznania;

potwierdzenie wyboru nazwiska dziecka, jeśli takie posiadasz;

książeczkę ślubną lub partnerską, jeśli taką posiadasz. Urzędnik dopisze w niej Twoje dziecko (nie jest to obowiązkowe).

 

Jeśli dziecko urodziło się w Polsce, a ty mieszkasz w Holandii i jesteś już zameldowany w swojej gminie w Holandii potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;

wielojęzyczny międzynarodowy odpis aktu urodzenia dziecka wydany przez właściwy urząd stanu cywilnego w Polsce.

 

Pamiętaj jednak, że każda gmina może wymagać innych dokumentów. Sprawdź na stronie internetowej swojej gminy lub zadzwoń i zapytaj, jakie dokumenty są wymagane w twojej sytuacji do zgłoszenia urodzenia dziecka w Holandii.

Przejdź do góry