Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< maj 2026 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Jak zatrzymać dodatek do ubezpieczenia w Holandii?2022-05-12T13:47:09+01:00

To jak zatrzymać dodatek do ubezpieczenia w Holandii zależy od tego, dlaczego chcesz to zrobić. Jeśli zmieniło się coś w twojej sytuacji życiowej i ma to wpływ na wysokość dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoś to jak najszybciej. Jeśli nie zatrzymasz zwrotu ubezpieczenia na czas, może się okazać, że będziesz musiał go zwracać.

Będę za dużo zarabiać (lub mój partner)

Poinformuj Belastingdienst o swoich nowych dochodach lub twojego partnera, a zatrzyma on wypłatę zwrotu za ubezpieczenia zdrowotne:

  1. Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
  2. Przy Wijziging doorgeven kliknij Inkomen en vermogen
  3. Wybierz Er wijzigt iets in het inkomen
  4. Podaj swoje nowe dochody za dany rok

Zwiększył się twój lub wasz wspólny kapitał własny (majątek)

Jeśli na dzień 1 stycznia danego roku twój majątek był za wysoki, zgłoś to do Belastingdienst. Wówczas zostanie wstrzymany twój dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii.

Jeśli twój majątek wzrósł dopiero po 1 stycznia w danym roku, zwrot ubezpieczenia zdrowotnego przysługuje ci nadal przez cały rok. Nie musisz więc w tej sytuacji nic robić.

  1. Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
  2. Przy Wijziging doorgeven kliknij Inkomen en vermogen
  3. Wybierz Er wijzigt iets in het vermogen
  4. Podaj wartość swojego majątku w danym roku

Po zgłoszeniu twój zwrot za ubezpieczenie zostanie wstrzymany za dany rok. Będziesz musiał niestety zwrócić otrzymany dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego. Otrzymasz w tej sprawie list od Belastingdienst. Jeśli po zakończeniu danego roku okaże się, że dodatek jednak ci się należał, zostanie ci on wypłacony.

Nie masz już ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii

Jeśli nie posiadasz już holenderskiego ubezpieczenia zdrowotnego, nie przysługuje ci również dodatek do ubezpieczenia. W tej sytuacji zatrzymaj dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego jak najszybciej. W ten sposób unikniesz konieczności zwrotu nadpłaconych świadczeń.

  1. Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
  2. Przy Wijziging doorgeven wybierz Toeslag stoppen
  3. Wybierz Zorgtoeslag
Jak zatrzymać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii bez DigiD?

Aby zatrzymać wypłatę dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego przez internet, potrzebujesz DigiD. Jeśli jeszcze nie posiadasz DigiD, możesz poprosić kogoś znajomego lub profesjonalistę o pomoc. Możesz również zadzwonić do Belastingdienst, udać się do jednego z jego biur lub do jednego z biur pomagających w sprawach zasiłków w Holandii.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać kindgebonden budget?2023-04-04T17:28:30+01:00

Aby otrzymać kindgebonden budget, czyli dodatek do rodzinnego na dziecko w Holandii, należy spełnić następujące warunki:

Masz jedno lub więcej dzieci w wieku do 18 lat.

Kindgebonden budget wypłacany jest na dzieci do 18 roku życia.

Otrzymujesz już kinderbijslag – zasiłek rodzinny

Kingebonden budget jest dodatkiem na dziecko dla rodziców otrzymujących kinderbijslag, czyli zasiłek rodzinny. Kinderbijslag wypłaca Sociale Verzekeringsbank (SVB). Jeśli nie otrzymujesz jeszcze zasiłku rodzinnego, sprawdź jak złożyć wniosek o ten zasiłek.

Twoje dochody i dochody twojego partnera nie są zbyt wysokie

Prawo do dodatku na dziecko zależy od waszych dochodów w danym roku oraz od ilości posiadanych dzieci. Jeśli mieszkacie w Holandii, możesz skorzystać ze specjalnej strony, na której obliczysz, ile będzie wynosił twój kindgebonden budget w danym roku.

Masz niderlandzkie obywatelstwo lub przebywasz legalnie w Holandii.

Ty, twoje dziecko oraz twój ewentualny partner posiadacie holenderski numer BSN.

Twój lub wasz własny kapitał nie jest za wysoki

Jeśli jesteś osobą samotnie wychowującą dziecko, twój kapitał w dniu 1 stycznia 2023 roku nie może być wyższy ni 127.582 euro. Jeśli posiadasz partnera, wasz wspólny kapitał nie może przekroczyć 161.329 euro. Wysokość kapitału jest sprawdzany tylko na dzień 1 stycznia danego roku. Jeśli jest on za wysoki w tym dniu, dodatek na dziecko nie należy się przez cały dany rok. Gdy w danym roku twój partner jest tylko część roku twoim partnerem zasiłkowym, nie musisz uwzględniać jego kapitału.

Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki i otrzymujesz już jeden z zasiłków od Belastingdienst, dodatek do rodzinnego w Holandii otrzymasz automatycznie. Jeśli spełniasz warunki i nie pobierasz jeszcze żadnego zasiłku, możesz złożyć wniosek o kindgebonden budget online.

Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku – czy jest możliwe?2022-06-09T12:00:54+01:00

Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku jest możliwe. Musisz jednak udowodnić, że przebywasz w Holandii. Możesz to zrobić poprzez przekazanie do ubezpieczyciela jednego z następujących dokumentów:

  • dowód osiąganych dochodów w Holandii, np. ostatni odcinek wypłaty (loonstrook);
  • dowód na dokonywane transakcje w Holandii, np. paragony, wyciąg z banku;
  • zaświadczenie z UWV, SVB lub gminy;
  • numer BSN lub paszport.
Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku a adres pocztowy (do korespondencji)

Jeśli wyślesz do ubezpieczyciela któryś z powyższych dokumentów, powinien on Cię zaakceptować. Jednak u wielu ubezpieczycieli, aby wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku, należy nie tylko udowodnić fakt zamieszkiwania w Holandii, ale także posiadać miejsce zamieszkania lub oficjalny adres pocztowy. Ubezpieczyciel chce bowiem mieć możliwość wysyłania korespondencji na podany adres pocztowy. Ty zaś musisz być w stanie odpowiadać na korespondencję ubezpieczyciela. Dotyczy to również ubezpieczeń oferowanych przez ubezpieczycieli internetowych.

Jeśli nie jesteś zameldowany, możesz podać swoje miejsce zamieszkania lub adres innej osoby jako adres pocztowy. Możesz załatwić go za pośrednictwem znajomych, przyjaciół lub rodziny. Taki adres pocztowy musi być jednak zarejestrowany w Podstawowym Rejestrze Osób (BRP), czyli musisz go podać w danej gminie. Ważne jest jednak, aby  dana osoba wyraziła na to zgodę. Jeśli nie znasz nikogo w swoim otoczeniu, kto mógłby podać Ci adres pocztowy, możesz również złożyć wniosek o jego przyznanie w urzędzie gminy lub w organizacji pomocowej. Złożenie wniosku o przyznanie adresu pocztowego nic nie kosztuje. Jednak w niektórych gminach łatwiej jest to zorganizować niż w innych.

Każda gmina ma swoje własne zasady dotyczące wydawania adresu pocztowego. Zawsze należy skontaktować się z gminą, aby poznać obowiązujące przepisy. Ważnymi warunkami są:
– Osoba ubiegająca się o adres pocztowy musi posiadać ważny dokument tożsamości;
– Dostawca adresu pocztowego musi wyrazić na to pisemną zgodę. Może to być urząd gminy, ale także członek rodziny, przyjaciel lub znajomy. Mogą oni skorzystać z formularza oświadczenia, w którym wyrażają zgodę na udostępnienie swojego adresu.
W przypadku złożenia nieprawidłowej deklaracji lub jej braku możesz otrzymać grzywnę w wysokości do 325 euro.

Posiadając oficjalny adres pocztowy, możesz wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku, a także starać się o dofinansowanie zdrowotnego (zorgtoeslag).

Gdzie i jak wyrobić numer BSN w Holandii?2023-11-16T10:16:39+01:00

Poniżej znajdziesz informacje o tym, gdzie i jak wyrobić numer BSN w Holandii:

Jeśli zostajesz dłużej niż 4 miesiące w Niderlandach, możesz zameldować się w gminie, w której mieszkasz. Zostaniesz automatycznie zapisany do bazy BRP (Basisregistratie Personen) i otrzymasz numer BSN. Sprawdź jak zameldować się w urzędzie gminy w Holandii >>

Jeśli przyjeżdżasz do Holandii na krócej niż 4 miesiące, możesz zarejestrować się w jednej z gmin RNI. Przy rejestracji automatycznie otrzymasz swój numer BSN. Sprawdź jak zarejestrować się w RNI >>

Pamiętaj, że twoje dzieci również powinny mieć numer BSN. Jeśli przyjeżdżasz z dziećmi do Holandii, musisz je także zarejestrować w BRP. Po rejestracji otrzymają one własny numer BSN.

Jeśli twoje dziecko urodziło się w Holandii, otrzyma ono automatycznie numer BSN od gminy, w której zostaną zarejestrowane jego narodziny. Gdy dziecko urodziło się za granicą, np. w Polsce i tam zostały zgłoszone jego narodziny w gminie oraz tam mieszka, nie otrzyma ono automatycznie numeru BSN w Holandii. Dziecko otrzyma numer BSN, gdy tylko złożysz wniosek o zasiłek rodzinny do Banku Ubezpieczeń Społecznych w Holandii (SVB). SVB zarejestruje Twoje dziecko jako nierezydent w Bazie Danych Osobowych (BRP). Otrzymasz wówczas list z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Stosunków z Królestwem z numerem BSN Twojego dziecka.

Jeśli starasz się o zasiłek w Holandii razem z partnerem, który mieszka w Polsce, musi on również posiadać holenderski numer BSN. Partner lub partnerka może złożyć wniosek o numer BSN w jednej z gmin RNI. Inną opcją na to, jak wyrobić numer BSN w Holandii w tej sytuacji, jest wypełnienie specjalnego formularza i wysłanie go wraz z wymaganymi załącznikami do Belastingdienst. W ciągu 4 tygodni otrzymasz list z odpowiedzią. Możesz również zadzwonić do Belastingdienst z wnioskiem o numer BSN. Po otrzymaniu numeru BSN możecie starać się o zasiłek.

Zazwyczaj, jeśli przyjeżdżasz do pracy w Holandii przez biuro pośrednictwa pracy, biuro to załatwia formalności związane z rejestracją i numerem BSN w Holandii. Zapytaj się więc w swoim biurze pośrednictwa pracy, czy posiadasz już ten numer.

Po rejestracji w bazie BRP i nadaniu numeru BSN otrzymasz potwierdzenie jego nadania.

Jakie warunki trzeba spełniać przy uznaniu ojcostwa dziecka w Holandii?2023-03-27T10:52:41+01:00

Przy uznaniu ojcostwa w Holandii obowiązują następujące warunki:

Masz ukończone 16 lat.
Masz pozwolenie od matki dziecka na uznanie ojcostwa, chyba że dziecko ma więcej niż 16 lat.
Jeśli dziecko ma 12 lat lub więcej, potrzebna będzie pisemna zgoda dziecka.
Nie możesz uznać dziecka, jeśli nie masz prawa poślubić jego matki. Na przykład dlatego, że jesteś krewnym matki.
Nie możesz uznać dziecka, jeśli posiada ono już 2 rodziców.
Jeśli jesteś pod kuratelą z powodu stanu fizycznego lub psychicznego, należy najpierw uzyskać zezwolenie od sądu rejonowego.

Przejdź do góry